Розробка комплексу кистьових та пальчикових вправ

Вправа 1: Покласти олівець між вказівним, середнім і без­іменним пальцями. Крутити олівець, передавати його з одного пальця на інший.
Олівець в руці катаю,
Поміж пальчиків кручу,
Неодмінно кожен пальчик
Буть слухняним я навчу.

Вправа 2: Пальці в кулачок. Вказівний та мізинчик розведені в сторони, дитина рухає ними, просуваючи руку по парті вперед.
Жук у жолудя питав:
─ Де ти шапочку  придбав?
От якби мені таку –
Був би красень я в ліску.
Вправа 3: Виставити середній палець, притиснути його між вказівним та безіменним, поворушити ним.
Оса осі в осінні дні
Сумні виспівує пісні.
Тумани сиві на росі —
Сховатись ніде вже осі.
Вправа 4: Долоні розгорнуті на себе, великі пальці пе­реплетені — голівка птаха. Інші зімкнені паль­ці — крила. Швидко помахати ними.
Горобцю казала кішка:
─ Понявчи зі
мною трішки.
Та він знай собі ─
Цвірінь!
А нявчати йому лінь.
Вправа 5: Учитель декламує віршик і показує: долоню, а потім по черзі з'єднує з великим пальцем усі інші, починаючи зі вказівного.
Пальчику, пальчику,
Де ти бував?
Я з цим братом в ліс ходив,
А з цим братом борщ варив,
З цим я кашки скуштував,
А з найменшим заспівав.

Віршована пальчикова гімнастика для першачків
Ускладнюючи, можна запропонувати дітям більш динамічний тип таких ігор, в яких жест відповідає кожному віршованому рядку:
Цікаві віршовані вправи для розвитку дрібної моторики рук представлені у книзі Т.Н. Щербакової «Кулачки-долоньки. Розкажи вірші руками. Для дітей від 5 років». Хоча книга російською, але за бажанням її зміст можна легко адаптувати українською чи мовами національних меншин України.
Для учнів 2-4 класу буде цікавіше відтворювати жестами більш довгі навіть невіршовані казки:

Фізкультхвилинка від вчителя початкових класів Наголегко О.В
Також можна запропонувати в якості фізкультхвилинки не тільки розім'яти м'язи рук, але одночасно з цим всі разом заспівати пісеньку:

Музична пальчикова гра «В морі живе дельфін»
Пальчикова гімнастика допомагає урізноманітнити навчально-виховний процес, сприяє всебічному розвитку дитини і покращує дрібну моторику. А це в свою чергу закладає основу у формуванні каліграфічного правильного письма. Пальчикові ігри для дітей 4-5 років – справжній must have для розвитку розумових здібностей дитини!

Пальчикова гімнастика

November 14, 2017
Дітсадок — веселий дім, буде весело у нім!
Я побачив гарний дім. (Стуляємо кінчики пальців обох рук під кутом, ніби «дах».) 
Хто живе у домі тім?
Здогадався, мабуть, тут
Гарні діточки живуть. (Вказівний палець правої руки піднімаємо вгору.) 
Дитсадок — веселий дім,
Буде весело у нім!
От і осінь. Поспішай - час збирати урожай!
На город ідуть малята, (Крокуємо другим і третім пальцями обох руку повітрі.) Будуть овочі збирати: 
Огірочок, картоплина, (Загинаємо по черзі всі пальчики.)
Морква, ріпа, цибулина.
Поможіть порахувати,
Скільки овочів, малята?
Один, два, три, чотири, п'ять. (Рахуємо пальчики, розкриваючи їх по черзі.) 
Вийшли з дитсадка малята рідним містом погуляти
Ось паркан, (Переплітаємо пальці, долоні розвертаємо догори.)
А ось будинок, (Стуляємо кінчики пальців обох рук під кутом, ніби «дах».)
Ось велика вулиця, (Стуляємо кінчики пальців обох рук, долоні на одній лінії, повернуті вниз.) 
Знов паркан, (Повторюємо попередні дії.)
І знов будинок,
І скінчилась вулиця.

Радісно вітає нас наша група кожен раз
Дружать в нашій групі хлопчики й дівчатка.
Ми подружим пальчики, ніби це малятка. (Обхвачуємо правою долонею ліву і похитуємо руками в ритмі вірша.)

Калейдоскоп осінніх квітів зачарує всіх на світі
Осінь-чарівниця барви нам дарує, 
Золотом - багрянцем всіх вона милує
На галявині зростають квіточки маленькі.
Є рожеві, є червоні, жовті та біленькі. (Долоні складені разом, пальці розчепірюємо, крім мізинців та великих, вони торкаються одне одного.)
Корінцями із землі п’ють вони водичку,
А нап'ються — підростуть, стануть іще вищі. 
(Пальчиками «тягнемося» вгору.)
Ніби притомилось сонечко привітне, (Складаємо долоньки разом під щічку.)
У траві пожовклій молочай не квітне,
Облетіло літо листячком із клена, (Махаємо ручками, опускаючи їх плавно зверху вниз.) 
Лиш ялинка в лісі сонячно-зелена.
Журавлі курличуть: «Летимо у вирій!» (Махаємо руками, ніби крилами.)
Пропливає осінь на хмаринці сірій. (Долоні опущені вниз, рухаємо ними справа наліво.)
Доброго ранку, сонце привітне! (Пальчики праної руки по черзі «вітаються» з пальчиками лівої руки, торкаючись одне до одного пучками.)
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку, тобі і мені 

Ми — листочки, ми — листочки, (Стискаємо й розтискаємо долоньки кілька разів.)
На гілочці сиділи, 
Дмухнув вітер — полетіли. (Махаємо ручками, опускаючи їх плавно зверху вниз.)
Ми літали вертольотом, (Пальці обох рук, крім вказівних і великих, переплітаємо. Вказівними пальцями торкаємося подушечок одне одного, а великими виконуємо кругові рухи.) 

І втомились від польоту.
А на ранньому світанку
Ми присіли всі на ганку. (Кладемо ручки на стіл.)
Вітерець-пустун дмухнув —
Всі листочки знову здув! (Піднімаємо ручки вгору і тихенько опускаємо на стіл.)
Ми всі разом полетіли 
І на землю тихо сіли.
Не вгадать тобі нізащо, яка іграща найкраща. 
Іграшками залюбки бавляться всі малюки. (Плескаємо в долоньки.)
Так ось у сопілку грають, (Перебираємо пальчиками рук біля рота, імітуючи гру на сопілці.)
Так ведмедика гойдають. («Колихаємо» на руках уявного ведмедика.)
А машинку так ведуть (Стискаємо долоні в кулачки, вдаємо, що крутимо кермо.)
У казкову дальню путь.
Так ось дзигу запускають, (Стискаємо долоню в кулачок та імітуємо запуск дзиги, рухаючи кулачок зверху вниз.) 
Так ось кубики складають (Долоньки складаємо в кулачки, ставимо кулачки один на один.)
Ляльку заплітають так. (Крутимо кулачки один навколо іншого, почергово стуляючи й розтуляючи вказівний і великий пальчики.) 
Нам без іграшок ніяк! (Розводимо руки в сторони.)

Коментарі