Взаємовідвідування онлайн- та офлайн-уроків

 

«Взаємовідвідування онлайн- та офлайн-уроків»

Матешук В.В.

 

Виступ на засіданні методичного обєднання

 

 

 

 

 

 

 

Жовтень 2022

 

 

 

 

 

 


В умовах дистанційного навчання Міністерство освіти радить учителям застосовувати два режими проведення уроку — онлайн і офлайн.

Ротаційна форма навчання, коли онлайн- та офлайн-навчання чергується.

Зазвичай при цьому частини класу змінювали локацію занять щотижня. Ті, хто перебували вдома, працювали асинхронно: отримували різні матеріали й у зручний час з ними працювали.

Водночас тривалість навчальних занять має зберігатись: 35 хвилин для 1 класу, 40 хвилин для 2-4 класів, 45 хвилин для 5-12 класів. Обмеженню підлягає лише час безперервної роботи учнів з комп’ютером.

«Наприклад, для учнів 5 класу час безперервної роботи з комп’ютером становить максимум 20 хвилин. Цей час вчитель може використовувати для синхронної взаємодії (онлайн) – для пояснення або загального огляду матеріалу навчального заняття, практичного закріплення вивченого, застосування інтерактивних прийомів навчання, перевірки результатів навчання тощо», - зазначають у Міністерстві освіти.

Решту часу навчального заняття – 25 хвилин – вчитель організовує роботу в асинхронному режимі, тобто офлайн, без комп’ютера.

«Учні можуть виконувати вправи у робочому зошиті, працювати з текстом і завданнями у підручнику, виконувати творчі завдання тощо. Також наприкінці заняття вчитель може повернутися до режиму відеоконференції», - додають у відомстві.

Окрім того, санітарний регламент передбачає, що під час роботи з технічними засобами навчання обов’язковим є проведення вправ з рухової активності та гімнастики для очей.

«Важливо також, що не кожне навчальне заняття обов’язково проводиться з використанням синхронного режиму взаємодії вчителя та учнів. Школа може скласти розклад занять, згідно з яким деякі заняття проходять лише асинхронно», - роз'яснюють у МОН.

Відповідно до Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, не менше 30% навчального часу, передбаченого освітньою програмою школи, має організовуватися в синхронному режимі.

«Водночас рівномірність розподілу цього часу між різними навчальними предметами і доцільність чергування занять з використанням синхронного та асинхронного режимів забезпечує керівник закладу освіти», - повідомили у Міністерстві освіти.

 

10 порад від освітньої експертки Яніни Хіжінської

1.     Трансформуйте роль учителя

На гібридному уроці є три зони роботи вчителя: створення змісту уроку, інтеграція всіх учасників та менторство для кожної дитини.

2.     Заплануйте, як розподіляти увагу

Це в рази складніше, ніж коли ти сидиш перед «чорненькими квадратиками» екранів, і тим більше — коли ти перед класом. У деяких учнів немає відповідних умов для комфортного навчання з дому: від швидкості інтернету до сімейних обставин (якщо за спиною бігають молодші брати та сестри, зосередитися складно). Вчитель теж постає перед труднощами розподілу уваги: одне око косить в екран, друге нишпорить по класу — дивиться, хто працює, хто не працює, кому потрібна допомога. Тому вчителеві варто вибудувати форму роботи, коли він максимально приділяє увагу учням онлайн і коли —  учням у класі. Наприклад, під час індивідуальної роботи: поки клас працює, вчитель може прокомунікувати з учнями онлайн, чи все їм зрозуміло, чи є запитання, переконатися, що всі на зв’язку. На дистанційному уроці вчитель зазвичай встигає дивитися, що в чат пишуть, слухати, що кажуть учні. Але коли вчитель перебуває в аудиторії, це значно складніше. Тож можна після заняття відкрити чат і побачити, як учні реагували на те, що відбувалося, як коментували, відповідали. Щоб чат зберігався, варто це виставити в налаштуваннях (наприклад, у Zoom така опція є).

 

3.     Протестуйте онлайн-підключення

У дитини, яка навчатиметься онлайн, повинен бути комп’ютер/ноутбук зі встановленим Zoom (або іншим сервісом, яким користується школа), камерою, гарнітурою. Якщо немає — планшет. Вихід на «гібридний» урок із телефону не бажаний. У дитини повинна бути можливість друкувати відповіді до вправ, з’єднувати лініями. Тобто все, що може робити на уроці дитина звичайним олівцем у своєму підручнику. Щоб переконатися, що підключення пройде добре, варто зробити тестове підключення всіх дітей, які будуть навчатись онлайн.

 

4.     Подбайте про зручність для кожного учня

Дитині має бути видно клас/учителя/дошку, щоб вона могла повноцінно брати участь в уроці, так само як і решта учасників класу, які прийшли на урок очно. Максимальний рівень організації: якщо є змога — використовуйте інтерактивну дошку в Zoom, яку можна вивести на екран для учнів очного класу та одночасно її ж бачитимуть діти, які в онлайні.

 

5.     Створіть «онлайн-зошити»

 

Для спільної роботи з учнями онлайн замість зошита можна використовувати Google-документи з регульованими правами редагування. На Google-диску робиться папка, в якій можна створити порожні файли і назвати їх прізвищами дітей. Учень реєструється в Google, а вчитель надає йому приватні права на доступ до особистого файлу. І виконання завдань, ведення конспектів можуть бачити і педагог, і учень. Альтернативою Google Docs можуть стати OneNote, Miro тощо.

 

6.     Заздалегідь визначте спосіб перевірки

 

Визначтеся зі способом перевірки засвоєного матеріалу. Розкажіть дітям, як їх оцінюватимуть: через онлайн-завдання, усні презентації, активність на уроці, ведення конспектів. Дайте дітям зрозуміти, чого від них очікують. Учням потрібні чіткі цілі, яких потрібно прагнути, отже встановіть їх. Дайте їм знати, як досягти цих цілей. Що прозоріші та зрозуміліші критерії оцінювання, то менше питань у дітей виникатиме.

 

7.     Зробіть кожен урок автономним

На звичайних офлайн-заняттях, маючи, скажімо, чотири уроки української мови на тиждень, на якомусь із них завжди можна послатися на те, що було на попередньому. А якщо щось не встигли — продовжити на наступному. А ось гібридний урок важливо організувати так, щоб він був ніби самостійною одиницею, щоб діти розуміли, чого вони на ньому навчилися і як. Причому перевірка того, як діти засвоїли тему, — найскладніше в гібридному уроці. Важливо дати завдання, яке мотивує, щоб дітям було цікаво.

 

8.     Розвивайте культуру підтримки

Пропагуйте співпрацю як у класі, так і онлайн. Спільні завдання дають дітям можливість допомагати одне одному та отримувати допомогу. Важливо поєднувати роботу в класі та в онлайні. Утворюйте змішані команди для виконання групових робіт, наприклад у команді: троє учнів — у класі й один — онлайн.

 

9.     Використовуйте технології з розумом

 

Вдалий гібридний урок — це не просто вчитель, якого бачить дитина на екрані: потрібно перемикати увагу всіх дітей, залучати їх інтерактивними завданнями, ставити запитання.

Ваші цілі та методи повинні диктувати вибір технологій, а не навпаки. Одним ресурсом ви, як правило, не обійдетесь: діти бувають різні, і підібраний вами спосіб може не працювати для когось. Попри різноманіття сервісів, учителі стикаються з проблемою, що онлайн-платформи швидко набридають. Якийсь інструмент, наприклад для онлайн-голосування, спочатку дивує дітей, але потім вони до нього звикають.

 

10.  Заручіться підтримкою батьків

Не всі батьки зрозуміють користь онлайн-занять. Вони можуть працювати, не покладаючи рук, на кількох місцях і вони просто не мають часу зрозуміти, як працює цей формат. Поясніть — і більшість зрозуміє вашу методику і стане «групою підтримки».

Коментарі